Októberi Progress Bar élménybeszámoló

2017. november 09. - Progress Bar

Az októberi Progress Bar meetup-on azt boncolgattuk, hogyan lehet Magyarországról nemzetközi szintű sikersztorikat építeni, külföldi pénzt bevonni és exit-elni.

22780634_1468869199815193_6504632743544871647_n.jpg

A program Fehér Gyula, az Ustream társalapítója és CTO-ja előadásával kezdődött. Nagy érdeklődés övezte az, hiszen az utóbbi évek legnagyobb magyar startup sikersztoriját jelentette, amikor 2016-ban az IBM becslések szerint 130 millió dollárért (közel 34 milliárd forintért) felvásárolta a magyar Ustream online videómegosztó szolgáltatást.

Kínokkal jár néhány év alatt csecsemőből felnőtté válni

 

Gyula előadásából kiderült, hogy nemzetközi cégértékesítéshez nagyon rögös út vezet, és számos tényezőnek kell együttesen meglennie ahhoz, hogy egy startup Magyarországról kimagasló üzleti sikert érjen el. „Az első pillanattól kezdve a nemzetközi piacra kell lőni, hiszen a külföldi tőkéért ádáz küzdelem folyik, mely során sajnos nem jelent önmagában versenyelőnyt, ha egy cég magyar gyökerekkel rendelkezik, és esetleg a hazai piacon sikeres” – fogalmazott.

22730435_1468869653148481_2829726566687009189_n.jpg

A Ustream esetében a nemzetközi felvásárlás a majdani felvásárlóval való első kapcsolatfelvételtől számítva másfél éves folyamat eredményeként valósult meg. Fontos tanulság, hogy az exit, vagy befektetés nem a semmiből érkezik: egy cégnek sokat kell tennie azért, hogy felkerüljön a potenciális felvásárlók, befektetők radarjára. „Nagy hangsúlyt kell fektetni az ilyen irányú marketingre is, amellett, hogy a cég az ügyfelei felé folyamatosan kommunikál”.

Egy startup sikeres nemzetközi céggé válásában az egyik legnagyobb kihívást a hirtelen szervezeti növekedés jelenti, hiszen néhány év alatt kell biológiai hasonlattal élve csecsemőből felnőtté válni. A Ustream esetében is voltak olyan növekedési mérföldkövek, amelyek nagy nehézséget okoztak az alapítóknak, hiszen volt olyan fázis például, amikor 30 főről hírtelen 120 főre nőtt a cég alkalmazottainak száma, akik ráadásul a világ különböző pontjain ültek. „Volt olyan időszak, amikor a sok új arc miatt nem tudtam, hogy a cég irodájában ki a kollégám, és ki az, aki éppen állásinterjún vesz részt nálunk” – mesélte Gyula.

22789173_1468869686481811_197873922475411878_n.jpg

Számos tanulságot tanulhattunk még tőle, amit a Ustream alapítása óta eltelt tíz évben tanult meg. A teljesség igénye nélkül:

  • Részben annak köszönheti a sikerét és kitartását, hogy sokáig ő maga sem látta reálisan, hogy milyen szinten volt esélytelen - erről egy Series A befektető világosította fel, szerencsére. Nem biztos ugyanis, hogy belevágott volna, ha tisztában van a matekkal már az elején.
  • A felmentősereg nagyon ritkán érkezik, sokat szokott kérni és általában nagy árat kér.
  • A nagy sztorik általában bukások sorozatai: sokszor voltak padlón, de többször álltak fel, mint egy átlag ember (Paypal, Google, Twitter pl.)
  • Csak olyan társalapítókkal szabad kezdeni, akikről úgy gondoljuk, hogy állni fogják a sarat minden körülmények között.
  • Egyáltalán nem biztos, hogy olyan startupot éri meg építeni ami mostani technológiai hype-ra épül. Hiszen nem tudhatjuk, hogy 7-10 év múlva mi lesz a menő, melyik startup fog éppen befutni.
  • Akármibe kezdünk, legyen világos célcsoport, és nekik legyünk nagyon értékesek, vagy nélkülözhetetlenek – a célközönség ezért fizessen.
  • Magyarorság és a régió kiemelten jó, ha technológiai tudásról van szó. Ügyfélközpontúság és értékesítés területén viszont még van mit tanulnunk.
  • Nincs mese és kifogás, startup társalapítóként tudni kell jól pitch-elni a startupot, minden körülmények között.
  • Sok cég bukását okozza a szervezeti kultúra (hiánya). A szervezeti kultúrát az határozza meg, hogy az adott cég milyen viselkedést és eredményeket jutalmaz vagy bűntet. Náluk is volt, hogy elkezdtek széthullani a dolgok egy bizonyos méret felett. Egy ponton túl már a vezetőknek kiszolgáltatott az alapító. Nagy lecke: ahogy nő a cég, kialakultak helyi vezetők. Mi vs. mindenki más attitűd alakult ki. Ez egy céget könnyen kinyírhaz. Ezért már az első naptól fogva tudatosan kell kezelni a szervezeti kultúrát.
  • Egy startupot azért csinálnak, mert exitet várnak az alapítók. Likvidációs eseménynek kell lennie egy ponton. Az alapítóknak is el kell tudniuk engedni a startupot egy bizonyos pont után, ez az élet rendje. 
  • Az exitek ugyanakkor nem a semmiből jönnek. Radarra kell tennie magát egy cégnek. Nagyon számít az ilyen irányú marketing – a nem feltétlenül a customoreknek szóló.
  • Alapító csapat hatékonyságnövelése: az emberek nagyon nehezen házasodnak meg, de céget szinte bárkivel csinálnak. Pedig egy cégalapítás - társalapítói kapcsolat néha nagyobb feladat és kihívás mint a házasság. Ezért kell nagy hangsúlyt fektetni a megfelelő társalapítók kiválasztására, és azon dolgozni hogy az alapítók között a kezdettől meglegyen a bizalom, az őszinteség.

 

Ne startuppernek készüljünk, hanem vállalkozónak

 

A Progress Bar Fehér Gyula előadása után egy panelbeszélgetéssel folytatódott, melynek keretében több hazai befektető (IEurope, Day One Capital, V3 Partners) illetve cégalapító (Codeberry School, Samebug) osztotta meg tapasztalatait arról, hogy hogyan lehet Magyarországról nemzetközi befektetést bevonzani.

22780692_1468870239815089_5427832392199774610_n.jpg

A beszélgetés talán legsommásabb javaslatát Simó György, a Day One Capital kockázati tőke befektető cég ügyvezető partnere fogalmazta meg, amikor kifejtette, hogy szerinte senki ne készüljön startuppernek, sokkal inkább vállalkozónak, hiszen egy csapatot nem az egyébként hazánkra sajnos gyakran jellemző beszélő, hanem sokkal inkább a tenni akaró emberek („doer”-ek) fognak sikerre vinni.

Békéssy László, a Codeberry School társalapítója elmesélte, hogy ők három oldalról is vontak be pénzt: angyal, állami, Pioneers Ventures. Tapasztalataik szerint három dolog fogja meg a befektetőket: van egy csúcsötlet, felkapott technológiára épül (pl iot, machine learning) ileltve van bevétel. László tanácsa, hogy ha a startup kap "házi feladatot" a befektetőktől (például valami piackutatás, elemzés elkészítése) azt érdemes becsülettel megcsinálni, mert az eredmények legtöbbször tényleg jobb irányba viszik a startupot. 

22852993_1468870483148398_7715602497535313197_n.jpg

Füzes Sándor a V3 Partners partnere - aki először vállalkozóként majd befektetőként végigjárta a startup befektetési létra minden szintjét, az angyalbefektetésektől az exit-ig - szerint kell egy történet, amibe bele lehet szeretni, és egy csapat, ami megközd a problémákkal.

Kovács Miklós, az iEurope színeiben arról beszélt, hogy startupok esetében is a legjobb finanszírozás az árbevétel. Illetve, ha jó a cég, van traction és egy erős termék, akkor nem számít, hogy milyen befektető van benne - mert a jó eredmények minden felmerülő kihívást kezelhetővé tesznek. Az inkább a kérdés, hogy mi van ha nem jól mennek a dolgok és ilyen esetben mennyire lesznek majd készségesek a társalapítók és meglévő befektetők az új (sokszor mentőövként funkcionáló) befektetési lehetőséggel szemben. A közönség kérdésére Miklós elmondta, szerinte is fontos az investor due diligence (amikor a startup jár utána a befektetőnek) - és itt érdemes a meglévő portólió cégek foundereivel beszélni.

Tamási-Irsai Renáta, a Samebug, fejlesztői hibák javítását segítő, jelenleg 10 fős cég alapítója és vezetője. Amerikai és magyar angyalbefektetők, illetve a Day 1 Capital, mint első intézményi befektető vesz részt a Samebug-ban. A vállalkozást szoftverfejlesztő férjével együtt alapították és vezetik. Szerinte mint minden kapcsolatban, itt is a legfontosabb a bizalom és a személyes kapcsolat. Tapasztalataik szerint a külföldi ügyfeleket nem érdeklik, hogy helyileg hol van a csapat, amíg a megfelelő szintű szolgáltatást nyújtják nekik.

22780496_1468870793148367_8405107639762928583_n.jpg

A havi rendszerességgel megrendezésre kerülő Progress Bar rendezvénynek immár második alkalommal adott otthont a Nokia Skypark. A finn óriásvállalat elkötelezett az innováció mellett, melyet Magyarországon is előszeretettel támogat, többek között saját belső startup akszelerációs programja keretében.

November 30-án folytatjuk:

https://www.facebook.com/events/135884107171499/

Ezúttal is elhozunk Nektek valakit, aki már nagy pénzre váltotta a z ötletét.

És lesz egy nyilvános pitch versenyünk is, ahova várjuk a már termékkel rendelkező startup-okat. Három csapat kap lehetőséget a Progress Bar közönsége előtt bemutatkozni, és egy három fős befektetőkből álló zsűri faggatja majd őket. A nyeremény pedig... Nos, ez egyelőre maradjon meglepetés. Ami biztos, hogy a közönséget is bevonjuk a zsűrizésbe, hogy egy kicsit mindenki befektetőnek érezhesse magát.

Illetve újra lesz befektetői és mentor villámrandi ahol lehetőséget adunk startupoknak, hogy négyszemközt találkozhassanak befektetőkkel - akár szakmai témában szeretnének tanácsot kérni, akár befektetést keresnek. Nagyjából 8-10 perces találkozókra lesz lehetőség, minden startupot igyekszünk legalább 3-4 befektetővel, mentorral összehozni.

Ha szeretnél akár a pitch versenyen akár a befektetői villámrandin részt venni a startupoddal, kérünk az alábbi űrlap kitöltésével jelentkezz - minél előbb, hiszen a helyek korlátozottak:
https://goo.gl/forms/SJNaj7sQgtlTgqm02

Írjátok be a naptáratokba: November 30, csütörtök, 17:30- Progress Bar a Nokia Skypark-ban.

Kérünk, regisztrálj itt, hogy ezzel is segíts nekünk a szervezésben:
http://progressbar.co/

A bejegyzés trackback címe:

https://progressbar.blog.hu/api/trackback/id/tr4713147008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.